Ole Hermann Sørli: Opel for alle penga

Ole Hermann Sørli velger seg Opel, igjen og igjen. Han har vært kunde hos Kongsvinger Auto så lenge at det nærmer seg en mannsalder.

– Jeg kjøpte min andre Opel Rekord 2.0, en 85-modell, hos G. Løkken i 1987. Det var litt tilfeldig. Jeg bodde i Kongsvinger, men det var der de hadde den riktige bilen for meg akkurat da. Jeg hadde tidligere hatt en Opel Rekord – helt siden 1977.

Denne bilen, en Opel Rekord 2.0 1985-modell kjøpte Ole Hermann Sørli hos G. Løkken i 1987. (Foto: Privat)

Kjærlighet ruster ikke, bare biler

Siden har det blitt flere. I 1997 måtte Rekord’en bøte med livet. Etter lang og tro tjeneste måtte den leveres til høgger’n. – Rekorden hadde gjort nytta si, men ble sliten og full av rust, så da var det ikke annet å gjøre, forteller Ole Hermann.

Kona Tone og eldstemann på 17. mai 1987. (Foto: Privat)

Utro, men bare én gang…

Nå kjører Ole Hermann en solid firehjulstrekker, en Opel Insignia Country Tourer. I mellomtida har han kjørt både Opel Vectra, Opel Omega, og Opel Combo. Han bekjenner at han har handlet bil på bruktmarkedet én gang uten å gå til Kongsvinger Auto først. Det angrer han på.

– Det skulle jeg aldri ha gjort! Den bilen var det så mye trøbbel med, at jeg måtte gi han opp, og bytte han inn i en annen – fra Kongsvinger Auto, naturligvis.

I dag kjører familien Sørli en Opel Insignia 2012, i tillegg til en Opel AmperaE 2017. (Foto: Privat)

Godt behandlet i alle år

– En annen gang ble jeg påkjørt bakfra, og bilen, en Opel Omega, ble totalvrak. Han som kjørte på meg skjøv bilen inn i bilen foran, så min knakk bokstavelig talt på midten. Ingen ble skadet, utrolig nok, bortsett fra litt stivhet i nakken. Da var det godt å ha et kundeforhold til en bilforhandler der du vet du blir tatt seriøst, og får god service.

Jeg har handlet med Finn Erik Ruud i alle disse årene. Man hører om folk som har kjøpt seg bil, og som føler seg lurt når de setter seg inn for å kjøre. Slik har det aldri vært på på Kongsvinger Auto. Vi har et veldig godt forhold, jeg er fornøyd med alt, den gode servicen og hvordan jeg blir behandlet av selger.

På Kongsvinger Auto har jeg alltid følt meg godt behandlet, det er viktig at du får med! Det er ingen andre jeg kjenner til som kan love meg en bil på dagen, om det så skulle være. Det har aldri vært noe problem.

En pendler med utstyret i orden

Ole Hermann pendler daglig fra Galterud i Sør-Odal til Fornebu. Han er, i likhet med de fleste, helt avhengig av en bil som går til enhver tid. Når jeg spør om hva som er så bra med Opel, svarer han raskt:

– Det er pris og kvalitet!

For drøyt et år siden kjøpte Ole Hermann seg elbil, en Opel AmperaE. Han fikk muligheten til å kjøpe demobilen de hadde hatt stående i butikken, og slapp dermed å stå på venteliste.

Elbil er tingen når man pendler daglig til Oslo. Derfor kjøpte Ole Hermann en Opel AmperaE 2017 som han bruker som pendlerbil. (Foto: Privat)

Min Opel AmperaE er sprek så det holder

– Hvorfor valgte du elbil, når du allerede har en god firehjulstrekker?

– Det var en kombinasjon av flere ting. Den er først og fremst driftsøkonomisk, så kostnadene blir mye lavere for meg som pendler. Og du verden, så behagelig den er å kjøre da gitt! Og sprek så det holder!

Lang rekkevidde

– Rekker du fram og tilbake til Fornebu uten å lade?

– Å ja da. På vinterstid går den rundt 32 mil, på sommeren cirka 45. Jeg lader hjemme, har satt opp en ladestasjon der. Ellers er det godt tilrettelagt for lading der jeg jobber også. Det føles bra å kjøre miljøvennlig.

Hver til sitt bruk

Insigniaen dekker de behovene elbilen ikke dekker. Både min kone Tone, og jeg jobber hver dag og er avhengige av to biler. Vi har hytte i Østerdalen, på Vinjevegen innafor Koppang, og dit er det 22 mil én vei. Så 44 mil uten lading tar vi ikke sjansen på. Dessuten er det en del bakker og mye snø. Da er det trygt og godt å ha en firehjulstrekker.

Du har kanskje også lyst til å lese hva andre sier om Opel, Nissan og Kongsvinger Auto:

Fornøyd kunde i 28 år

Leif Ekornhol: Opel Astra betyr Opel stjernebil

Gjesteblogg: Livet med Nissan Leaf på Finnskogen