Hvor blir jeg mest fornøyd – på nett eller i butikk?

Nettsalg

Hva trigger oss med nettsalg? Enkelhet, utvalg, responstid etc etc….? Det er mange faktorer som spiller inn som gjør at nettsalg er og blir en kjempekonkurrent til butikker i alle bransjer.

Man hører det ofte (eller jeg har hørt det før) man prøver f.eks jakka i butikken for så å gå hjem å bestille den. Man har da utnyttet butikken og personalets kompetanse for å finne akkurat den jakka som passer, for så å gå til den verste konkurrenten for å kjøpe varen. Noen som kjenner seg igjen?? 😉

Grunnen til at jeg i headingen skriver B2C, som kort oversatt er Business 2 Customer, er at jeg vil tørre å påstå at kundekontakt i dag er viktigere enn noen gang.

Et solid kundeforhold er hvor man bygger en relasjon ved å lytte, snakke, dele og erfare. De fire punktene jeg nevner der er noe man ikke får ved et evt. nettsalg.

Nå er ikke jeg av de som sier at «internett blir borte» altså..) Jeg er veldig for alle moderne, digitaliserte flater som vi bruker i hverdagen. Vi er helt avhengig av digitaliseringen, men KUNDEKONTAKT får ufortjent lite oppmerksomhet.

B2C – Business 2 Customer  er alfa omega

Bedriftens velkomst, håndtering, oppfølging og behandling er nøkkelen til om du får tommelen opp, eller tommelen ned. Altså, for å bryte det ned litt så er måten man møter kunden ekstremt viktig. Jeg har blitt opplært til at et dårlig førsteinntrykk er vanskelig å endre på. Bommer man på førsteinntrykket så blir veien til god relasjon lenger. Selvfølgelig kan man rette sine egne feil, men det er en tyngre jobb som kreves for å bygge tillit til kunden.

Vi må lytte

Jeg skriver innimellom som om jeg snart er pensjonist føler jeg, men det er jeg ikke… Jeg har ikke mange år i «bransjen» (4,4 år for å være nøyaktig), men det er en ting jeg mener selgere bør bruke mer tid på: LYTTE! Lytt til hva kunden sier, svarene sitter rett foran nesa på deg. Det er jo det alle selgere vil, de vil vite hva kunden vil ha, men alt for mange lytter ikke og mener selv at de vet best. Den som vet best hva de skal ha, det er kunden.

Hvem lytter til deg på nettet?

Hvilket førsteinntrykk får man på nett? Hvem lytter til deg på nett? Ingen. Og ved store beslutninger som f.eks bilkjøp er det som kunde veldig godt å ha sin egen støttespiller.

Denne uka fikk jeg en mail om at Ford starter sitt nettsalg av ny elektrisk bil. Bilene skal selges på nett, men leveres ut av forhandler. Jeg har vært med på det samme en gang før da jeg jobbet med Peugeot. Ingen kjempefan av opplegget for å være ærlig, men det er nå dithen trenden går.

Ved Kongsvinger Auto dyrker vi kundekontakt og kundebehandling i alle avdelinger. Vi skal være med på det nye og moderne, men vi skal også være best på B2C.

Et hårete mål å være best, men den som intet våger, intet vinner!

 

Kim André Fremming, daglig leder Kongsvinger Auto.