Avgifter hit og avgifter dit??

 

Hei igjen 🙂

Avgifter hit og avgifter dit?? – It’s that time of the year!

Praten om bilavgifter har blitt like regelmessig som julaften, og de siste årene har høsten blitt preget av mye snakk, skriverier og usikkerhet.

WLTP, NEDC, NEDC 2.0 … Det er altså ganske mye å sette seg inn i og SVÆÆÆRT fort gjort å lese seg bort.

Det vi kan være trygge på er at avgiftene endrer seg og det er mange faktorer som spiller inn på hva avgiften blir.

Uten å gå i dybden, så er vel det STORE spørsmålet, hva vil det si for deg? Til syvende og sist er det faktisk det som er viktig.

Vi som bilforhandler kan ikke styre avgifter og vi kan ikke garantere at avgiften er lik 1. januar. Det er det som er litt vanskelig oppi det hele.

Som kunde har jeg forståelse for at dette er vanskelig å forholde seg til. Skal jeg reise og kjøpe meg en vaskemaskin, men får beskjed om at det er litt usikkert hva den vil koste til slutt, ville jeg nok blitt litt skeptisk.

Men, det som er sikkert er at de elektriske bilene vil forbli gunstige sammen med plug in hybrider. Og bra er detJ «Alle» kan ha EL bil er det mange som sier, men jeg ikke sikker. Som bil nummer 2, ja. Men som bil nr 1 så vil man gjerne ha den tryggheten som vi nordmenn er så gode til å søke etter.

Det kommer en boom av nyheter

Heldigvis bor vi i Norge og her er EL Bil og Plug In Hybrider like populære som de er gunstige, og i 2020 vil vi se en «boom» av nyheter som skal angripe markedet.

Peugeot 3008 Plug In Hybrid 4 x 4, Ford Kuga Plug in Hybrid, Skoda Superb Plug In Hybrid, OPEL GRANDLAND X HYBRID 4 + en god del saftige godbiter fra Porsche, Mercedes og BMW.

Med andre ord, her kommer det mye godsaker.

De fleste bilene er bestillingsklare (i hvert fall her hos oss) og levering vil være før påske! Hva kan vel føles bedre enn å dra seg til fjells i en SUV med firehjulstrekk og ledning?

Også i EL-bil-verden kan vi forvente nyheter, men det vil jeg komme tilbake til senere!

Avgifter, avgifter, avgifter.. Vi blir ikke kvitt dem, det er likt for alle og vi får ikke bestemt hva de skal være. Med andre ord, ganske fair faktisk.

Kim André Fremming, daglig leder Kongsvinger Auto.