En helt vanlig dag på Kongsvinger Auto

Bli med på en helt vanlig dag på Kongsvinger Auto. Vi starter i kundemottaket som åpner 07:30. Iver, Kamilla, Ståle og Benjamin jobber i kundemottaket og er de første som er på plass denne onsdagsmorgenen. Verkstedet og delelageret åpner kl. 07:30, og kundene har allerede begynt å komme.

 

Fullbooket og hektisk morgentime

Den mest hektiske tiden i kundemottaket er mellom 07:45 og 08:45.  Mange leverer bilene sine tidlig – før de begynner på jobb. I alt 20 biler skal innom verkstedet i dag – det betyr en hektisk dag for de fem verkstedansatte, og tidsskjemaet må følges nøye.

Ute på verkstedet jobber fem mekanikere, fra venstre: Jon Olav, Jonas (lærling), Ola, Stian og Patrick.

Etter hvert som kundene kommer med bilene sine legges arbeidsseddel og nøkler inn i mapper og settes i oppdragsstativet – i sorte, røde eller grønne mapper. Sort for biler som blir hentet på ettermiddagen, rød for kunder som venter og grønn for nye biler som skal klargjøres for overlevering.

Fra delelageret: Mye deler må bestilles hver dag

Også for Kamilla og Benjamin starter dagen hektisk. Kamilla bistår Iver når det blir kø for å levere biler og Benjamin har ansvaret for å pakke ut det som har kommet av bestillingsvarer i løpet av natta. Noe skal brukes med en gang, noe er påfyll til lagerbeholdningen og noe skal videre ut til f.eks karosseri- og oppretterverksteder.

Kamilla har det faglige ansvaret for Benjamin mens han fullfører læretiden på delelageret.

Kamilla har spisskompetanse på deler og er sjef for delelageret. For henne består dagen mye av bestilling av deler, kontroll på delelageret, oppfølging av kunder og sørge for at Benjamin får best mulig opplæring i læretiden.

Leter etter flere nyere bruktbiler

Tommy, som har hovedansvaret for bruktbilsalg har sett at sommeren har «tæret» på utvalget. Daglig har han fokus å få tak i de beste bruktbilene for videresalg. Han bruker hvert ledige minutt på nettet for å se om han kan gjøre et kupp. – Det vi ser etter nå er 3-4 år gamle Qashqai’er og 2015-16 og 17- modeller av Nissan Leaf.

Etterspørselen etter brukte elbiler øker. Det er gjerne folk som er usikre på om elbil holder til deres bruk og som først vil prøve seg frem med en brukt. Tommy og daglig leder Anders Wangen vurderer og diskuterer ofte hvor mye de er villige til å kjøpe interessante biler for.

Daglig leder Anders Wangen er blitt tilkalt for å diskutere hva som vil være riktig pris å by for en bil Tommy har funnet på nettet.

Vi vil jo helst kjøpe strøkne biler, sier Anders. Derfor må bildene studeres nøye for å avdekke eventuelle skader og riper i karosseri og lakk. Det avgjørende er om vi får store kostnader på de før vi kan tilby de ut til kundene. Vi legger også stor vekt på om bilens farge er lettsolgt før vi legger inn bud.

I tillegg skal Tommy overlevere en ny bil i dag samt plan om å selge en eller to. Tommy er ikke av den typen som er fornøyd bare han en innenfor budsjett. Det er jo de bilene man selger over budsjett som er gøy, leser vi ut av iveren når han snakker.

Orden i papirene og økonomien

Kjersti er økonomimedarbeider og dagene hennes påvirkes av aktiviteten i butikken. – Aktiviteten er upåklagelig og jeg trives med hektiske dager, sier hun. Hun sørger også for at de ansatte får sin månedlige lønn.

Kjersti har mer enn nok å gjøre for det er stor aktivitet i butikken hver dag.

Kjersti starter dagen med å kjøre et par regnskapsrapporter for å avstemme alt fra dagen i forveien.

Apropos en helt vanlig dag – nå skal du få høre hva som kan skje på en mer uvanlig dag, sier Kjersti. Fredag i forrige uke leverte gutta ut hele åtte nye biler – det var litt av en dag!

I verkstedet og kaffekroken

Jonas er lærling og holder på å montere hengerfeste på en ny Nissan Qashqai., som skal ut til kunde i morgen Ved siden av holder Jon Olav på å bytte olje og oppdatere software i en av Solør Elektro sine firmabiler. – Solør Elektro er god kunde og har kjøpt mange firmabiler opp gjennom årene hos Kongsvinger Auto.

Jonas er lærling og holder på å klargjøre en ny bil.
Jon Olav skifter olje og oppdaterer software på en av Solør Elektro sine firmabiler.

Mekanikerne har full kontroll på hvem som sitter og venter mens bilen er oppe på «bukken». De som venter slår gjerne av en prat med selgerne hvis de har tid, går rundt og ser på nye modeller eller leser aviser i kaffekroken.

I kaffekroken kommer vi i prat med noen av kundene gjennom dagen. Både Prøven, Bentzen, Haug og Pedersen har vært Nissan- og Opelkunder i en årrekke. De er meget fornøyd med alle ledd i kundeforholdet til Kongsvinger Auto.

Prøven var der med en garantisak på sin X-Trail 2015-modell som han kjøpte i juli – den fjerde i rekken fra Kongsvinger Auto.  – Jeg liker Nissan godt og har til sammen hatt åtte av dette merket, sier han.

Åse Bentzen har sin Opel Corsa inne for 5-årskontroll (garantikontroll). Corsa’en passer meg perfekt, sier hun. Liten og nett bil jeg aldri har hatt trøbbel med. Heller ikke i dag er det anmerkninger på kontrollseddelen. – Jeg har vært nøye med å følge alle servicer, sier Bentzen.

Hit er det bestandig  trivelig å komme – hjelpsomme og hyggelige – alltid, sier Åse.

 

 

Åse presenterer meg for omgangsvennen Søren Haug som er med. Du må snakke med Søren, sier hun. Han er jo Kongen av Opel. Etter at han kjøpte sin første nye knallgule Opel Kadett 1976-modell på Skarnes, har han holdt seg til Opel. Hele 23 nye Opler har han kjøpt.

Søren er 79 år og er langt over gjennomsnittet opptatt av bil. Han har vært yrkessjåfør i mange år. Det er altså ingen tvil om at vi har truffet en kar som liker seg bak rattet.  I dag kjører Søren en Opel Mocca – nyinnkjøpt i år.

Om Opel og Kongsvinger Auto sier Søren: – Opel har gitt meg veldig god service i alle år – både mens de var på Skarnes og nå her på Kongsvinger. Finn Ruud er en fantastisk fin fyr å handle med. Han legger fort til at det er alle de andre også, men at det er Finn han har kjent lengst.

Åse sin Opel Corsa fikk ingen anmerkninger og hun kunne reise fornøyd hjemover etter at hun og Søren hadde slått av en prat med Finn.

Måtte bytte horn

Rolf Pedersen fra Skarnes har kommet til sin avtalte time for å få utbedret hornet på sin Opel Astra. Det er ikke det at jeg tuter på alt og alle hele tiden, men ting må være i orden, understreker han. Vi blir alltid tatt godt i mot og de gjør en utmerket jobb.

Plutselig hører vi det tuter ute på verkstedet og lurer på om det er hans bil som er ferdig. Joda, det var bilen til Rolf, for ikke lenge etter kommer Iver med nøklene. Han spør samtidig om kona er fornøyd med sin Nissa Leaf som hun kjøpte i mars i år. Å ja, svarer Rolf – hun lar nødig Leaf’en stå hjemme. Hun er faktisk blitt mer glad i å kjøre etter at hun fikk sin nye Nissan Leaf.

Det var kjekt å få hornet i orden igjen, sier Rolf Pedersen etter å ha betalt verkstedtimen hos Iver. Så kjører han hjemover til Skarnes.

Budrunde på bruktbiler

Det lir mot ettermiddag og Tommy har funnet flere biler han vil legge inn bud på. Noen av dem er nettopp kommet opp for salg, mens andre går ut i morgen. Det er spesielt fire biler han har lyst til å legge inn bud på. Som sagt så gjort. Nå får vi bare krysse fingrene og håpe de blir våre, sier Tommy.

Samtidig får kundebehandler Ståle telefon fra en kunde som skal hente bilen sin etter verkstedtimen. De hadde avtalt at noen kunne hente han på andre siden av by’n når bilen var klar. Tommy tar saken og kjører avgårde. – Dette er bare en liten ekstraservice, men som betyr mye for kundene, sier Ståle.

Dagen – kort oppsummert:

  • 20 utførte verkstedoppdrag
  • En drop-in-bil som ble fikset
  • To nybiloverleveringer
  • Oppfølging av kunder på telefon og e-post
  • Flere delebestillinger
  • Ett nybilsalg
  • Flere oversendte tilbud
  • Innkjøp av to flotte bruktbiler

Dette ble fasiten denne dagen, med andre ord –  en helt vanlig dag her hos oss på Kongsvinger Auto, sier Anders Wangen.